Webinar campagne toolkit 2022
terugkijken

 

Meest gestelde vragen tijdens de webinar


Op welk type onderwijs richt het campagnemateriaal zich?

Het campagnemateriaal is herkenbaar en geschikt voor alle voortgezet onderwijs leeftijden en de bovenbouw van het primair onderwijs.


Mag je het campagnematariaal zelf bewerken?

In de toolkit vind je campagnemateriaal dat door jullie zelf bewerkt mag worden, namelijk:
- De activiteitenposter; de poster mag ingevuld worden met het lokale Week-aanbod en de logo's van de lokale organisaties.
- Een kant-en-klaar persbericht dat op onderdelen aangevuld kan worden met lokale informatie.

Het overige materiaal mag niet zelf bewerkt worden in verband met het beschermen van het ontwerp en de eendrachtige uitstraling van de campagne.

Een persoonlijk tintje is zeker mogelijk! Alle producten zijn voorzien van de algemene website en het logo van de Week van de Jonge Mantelzorger. Organisaties en gemeenten bieden we tegen een kleine vergoeding van in totaal € 135,- de mogelijkheid om de twee campagnevideo's en twee posterbeelden te personaliseren met diens logo en website. De ansichtkaarten worden gepersonaliseerd met contactgegevens en logo's zodat zij zich lokaal kunnen profileren met het campagnemateriaal.


Wat is precies het doel van de ansichtkaarten?


Wanneer mag het campagnemateriaal gebruikt worden?

We bieden in de toolkit zoveel mogelijk divers materiaal aan, zodat er voor elk wat wils is.

Zo zijn de ansichtkaarten zeker interessant voor organisaties die bijvoorbeeld een goodiebag maken.

Om gezamenlijk een grotere slagkracht te creëren verzoeken we iedereen om het campagnemateriaal pas vanaf 1 juni online en offline te verspreiden.

Het aankondigingsmateriaal (activiteitenposter, persbericht en de aankondigingsbeeldmateriaal) mag al wel eerder ingezet worden.

Houd de social media handleiding aan voor de exacte momenten van online verspreiding. De handleiding is gezamenlijk met het campagnemateriaal vanaf 25 april te downloaden.


Hoe bereikt de campagne jongeren die geen Nederlands spreken?

De video's en posters bestaan enkel uit beelden en zijn zodoende voor iedereen te begrijpen. Organisaties kunnen zelfstandig een anderstalige versie van hun activiteitenposter maken.

Wij zijn zelf nog aan het oriënteren of we een Engelstalige webpagina kunnen publiceren. We vragen ons netwerk vriendelijk om hun anderstalige voorbeelden met ons te delen via info@weekvandejongemantelzorger.nl.

Verder haken wij aan bij de campagne 'Dit is een kind en geen tolk' van de Johannes Wier Stichting om aandacht te vragen voor kinderen van migrantenouders en de verantwoordelijkheden waarmee zij op jonge leeftijd geconfronteerd worden in het geval van een zorgsituatie.


Is het campagnemateriaal enkel gericht op de zorgen van jonge mantelzorgers
of is er ook aandacht voor 'positieve kanten'?

Het beeldmateriaal van de Niet te missen-campagne is bedoeld om bewustwording te creëren over de mogelijke impact van een jonge mantelzorgsituatie op kinderen en jongeren. De gevolgen willen we zichtbaar en voelbaar maken voor de omgeving van de jonge mantelzorg-doelgroep, zodat zij leren begrijpen waarom juist zij aandacht verdienen en hoe zij mogelijk iets voor hen kunnen betekenen. Dat gevoel van urgentie bereik je helaas niet door de positieve impact te benadrukken.

Natuurlijk willen we jonge mantelzorgers vooral niet als een doelgroep neerzetten die zielig gevonden moet worden, maar ook zeker niet als helden die altijd maar alles moeten kunnen dragen. Deze balans is ook zeker terug te zien in het campagnebeeldmateriaal.

Daarnaast bieden we ook materiaal aan waarmee een breder beeld van jonge mantelzorg uitgelicht, zoals de Niet te missen-portretten waarin jonge mantelzorgers over hun persoonlijke ervaringen praten.

Heb je een andere vraag?
Stuur een e-mail naar info@weekvandejongemantelzorger.nl